Äntligen

Äntligen har en stor sten lyfts bort från mina axlar, känner mig som en ny människa!
Stenen skulle lyfts bort för 9månader sen men det blev av idag, allt tack vare min älskade pappa och syster som var snälla att ställa upp på mig.
Bättre sent än aldrig =)

Idag har Freja inte gjort så mycket, mest legat med husse på soffan =) blev full rulle när vi kom ut men nu ligger hon lugnt igen, hon börjar förstå att ute får det vara full rulle men inte är vi lugna ;)
Tidigare idag så hade hon samlat både märgben och tuggrulle på sin bädd under trimbordet, låg jättefint bredvi varann, precis innan jag skulle ta kort på det så flyttade hon på dom =S
Min tjej börjar även bli duktigare på inkallning och bättre på att gå i koppel, lite mer träning så kommer det bli klockrent ;) måste erkänna att mina gamla metoder inte fungerade på Freja så testat ny som fungerar mycket bättre än mina gamla så förstår inte varför jag inte testat denna metod tidigare.
Förut har jag korrigerat hundarna och sedan berömt men nu busar jag med Freja så fort hon gör rätt och då gör hon mer än gärna om saken (jag bett henne om tidigare) utan att jag ber henne och så går hon och kollar på mig och väntar på buset, så söt min lilla älskling <3
Hon är så fruktansvärt lättlärd så det finns inte: high five lärde hon sig på 2gångers träning. Samma som sitt och ligg som vi tränade in så fort hon kom hem.
Nu börjar hon även lära sig att vänta innanför dörren innan vi går ut, vänta i matrummet när det ringer på dörren och väntar på kommando i båda ovannämnda situationerna. Hit börjar hon också lära sig och det har vi bara tränat ordentligt på en gång så det är så kul att träna med henne för hon lär sig och hon tycker det är kul att lära sig nå nytt.
Hon börjar även lära sig vad stanna betyder när hon är lös.
Nej kan hon toppen nu så hon stannar även när hon står några meter ifrån en annan hund eller människa som hon innan mer än gärna sprang emot och ville busa. Nu behöver man inte vara orolig förutom när man möter några på till exempel cykelbana eller på trottoar men med lite träning där också så kommer det bli toppen.
God dag har vi också börjat träna då hon ska ge mig höger tass och high five med vänster, det börjar hon också lära sig nu och det har vi inte ens tränat seriöst med.
Nu blir det att träna att hon ska sluta skälla på kommando och att stå på bakbenen och ev dans efter det, lite kul ska hon ju lära sig också ;) men vi får se hur det blir med dansen eller om det blir sitt fint istället. Har inte bestämt mig ännu och sen har husse även börjat träna lite mer leta med henne och att hon ska bära boll m.m. med sig från att hon fått den tills vi säger loss eller att vi går in, blir dock inte så ofta som han tränar så jag försöker träna lite på det när vi är ute med bollen.

Älskar min Jonas! Han är min bästa vän och mitt allt! <3

Nee, dusch sen blir det sängen, som jag inte sovit i på hela helgen, lyckats somna på soffan varje kväll ;)

God natt!
Cissi & Freja

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0