Tisdag 17:e augusti

Jag vet inte vart jag ska börja. Eller jo men ändå nej. Mest om hundarna som blev stulna i Västerås i fredags kväll. Jag blir så arg så jag vet inte vad jag ska skriva.
Så mycket jag vill få ur mig men ändå, jag känner inte Sanna (ägaren) men blir ändå så arg på dom som snott hundarna, för nu är det inte längre så att dom på nå vis kunnat slitit sig och stuckit efter t.ex hare som jag vet finns en del vid stenby, för hade det varit så, så hade ju någon vid det här laget sett hundarna och isf kunnat kontakta polisen ang detta. Man kanske inte själv vill gå fram till främmande hundar. Jag skulle inte göra det, eller jo kanske men kan bero på att jag är sådan djurälskare men det är ingen merit, det är en belastning.
Men hur som helst så verkar vi vara några, eller ganska många, runt om i Sverige som hjälper Sanna med letande efter hennes hundar. Vi tror dock att ena hunnit ner till Partille och när en av de inblandade i letandet kontaktat säljaren (som haft annons ute på blocket) kom dit så hade säljaren redan sålt hunden. Verkar dock vara tiken som jag förstod det men ingen vet var hanen tagit vägen eller om det är tvärtom, kommer inte riktigt ihåg.
Hur kan man då som köpare köpa en hund utan papper, då det är lag på att alla hundar ska ha chip eller tatuering och köpa hunden så snabbt, man brukar ju oftast vilja kolla hunden och tänka lite, eller iaf ha lite kontakt med säljaren för att diskutera ev frågor men tydligen inte. Nu hoppas vi att den nya köparen ser infon angående dessa stulna hundar och kontaktar antingen Sanna eller polisen så hunden kan få komma hem till sitt rätt hem där den är saknad och att den andra hunden också snart kommer tillrätta.
Alltså helt seriöst, vad har man innanför pannbenet om man stjäl 2 hundar som sitter (antagligen snällt) utanför Coop i väntan på att husse ska komma tillbaka, som är in och köper snus (tar liksom max 5min) och tjuven måste då ha sett husse gå in och tagit tillfället i akt och typ veta att han bara skulle köpa snus. För annars skulle man väl vänta en stund för att inte bli påkommen/påkomna pga att ägaren snart kommer ut, för oftast så går man ju in i en affär för en längre stund. Eller så har man bara passerat hundarna och märkt att hundarna är väldigt snälla och tagit med sig dom men förstår fortfarande inte hur man kan få för sig att ta någon annans hund/hundar. Ägaren har betalat hunden/hundarna och oftast älskar sin hund mer än något annat.
Visst, vissa hundar mår dåligt: undernärd, övervikt, misshandel m.m. men det ser man (med "vant hundöga") om hunden är något av detta, då kan jag förstå att man kanske tar med sig hunden men då skulle jag isf ringa polisen eller ta med mig hunden till polisen för att anmäla vanvård, inte för att jag på något vis stödjer stölden.
Det är som myndigheterna gått ut med ang hundar i bilar på varma sommardagar: du ska först kolla hundens tillstånd, sedan kontakta polisen och vänta på att dom kommer och kontaktar ägaren och ev med polisens tillstånd slå sönder rutan och ta hunden till skugga med friskt vatten men för det så ska du ju inte ta med dig hunden hem utan polisens eller ägarens tillstånd.
Jag tyckte det var otroligt bra att kunna ta med mig min vovve till affären när man ska köpa t.ex: mjölk för att sedan gå hem igen, du kommer ut och rör på dig istället för att ta bilen och hunden får promenad men nu vet jag inte längre om jag vågar det pga detta.
Jag tycker även att dom som har hundarna måste ta ut hundarna på rastning, då dessa fortfarande är hundar och måste få göra sina behov men det finns ju vissa som rastar "sina" hundar i ett rum eller i överhuvudtaget låter hundarna vara i ett rum och aldrig komma ut därifrån, därinne får hundarna: äta, göra sina behov och fortplanta sig m.m. utan att ägaren egentligen bryr sig. Men om dessa tjuvar nu mot förmodan skulle vara så pass mänskliga att de tar ut hunden/hundarna på rastning så tycker man ju ändå att någon borde se hunden/hundarna och lägga märke till detta, kanske en människa som inte haft hund innan som helt plötsligt har en eller två hundar. Visst, det kanske inte är något man direkt lägger märke till men jag kan ju säga att jag skulle lägga märke på om någon av mina grannar helt plötsligt kommer med en eller två hundar men det kanske bara är jag.
Jag hoppas verkligen att någon i hundarnas närhet sett alla reportage och skriverier ang dessa hundar och kontaktar polisen.
Många tankar som cirkulerar i mitt huvud ang detta! Jag känner mig så hjälplös! Kan inte riktigt släppa detta pga att jag är den djurälskare jag är.

Jag vet inte vad jag skulle göra om någon stjäl Freja! Hon är en familjemedlem som förgyller ens vardag med att bara komma att möta en innanför dörren m.m.

Så snälla, du/ni som snott hundarna, eller någon som sett hundarna eller någon av hundarna, hör av er antingen till mig, polisen, tv4 eller Sanna.
Vi vill inget hellre att hundarna ska komma hem till sitt rätta hem och att dom ska vara välmående.

Hija och Doffe är väldigt saknade av både husse, matte och valparna som behöver sin mamma för uppfostran som bara dess mamma kan ge dom.
Hija är tik på ca 1,5år, tigrerad, vita sockor på alla fyra tassar och vitt stort tecken på bröstet, har "mammatuttar" och lyssnar när man säger hennes namn. Ras: amstaff/pitbull.
Doffe är hane på ca 8 månader, vit med svart nos och svart prick på högra läppen/kinden, döv så lyssnar dock inte till sitt namn. Han har även bitmärke på kinden. Ras: renrasig amstaff: american staffordshire terrier,

http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.921120-vem-stal-hija-och-doffe-
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.922788-de-saknar-sin-mamma
Här ovan är bild på Hija och Doffe och sedan tv-klipp på matte och valparna som saknar sina hundar och mamma.

Hoppas för allt i världen att hundarna kommer tillrätta snart!

Nu har jag nog skrivit av mig för idag!
/Cissi


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0