Om helgen i riddarhyttan.. (Första inlägget idag)

I fredags runt 9 åkte vi och hämtade upp Putte och Sandra sen upp till lustigkulla och hämta nycklar och dunk sen mot skinnskatteberg (via fagersta) eftersom Jonas inte vågade ta den "nya" vägen till skinnskatteberg mellan ramnäskorset och virsbo.. Kan ju säga att det blev en omväg men men.. När vi kom till skinnskatteberg gick Putte in på bolaget sen gick vi till ICA och köpte frukost m.m. sen till macken där och tankade dunken sen upp till riddarhyttan, när vi kör in på nästsista vägen till stugan så var den inte plogade men det fanns spår så vi åkte i dom men när vi skulle kollade på sista vägen så hade en skogsmaskin åkt där så vi tänkte göra ett försök men kom ca 3m sen fastnade bilen så där satt vi. Så det var bara att plocka ur grejerna och gå sista biten, jag mitt klantarsel packade på mig så mycket jag bara kunde för att vi skulle slippa gå en gång till men när jag kom halvvägs så blev det så tungt så ena väskan blev släpandes resten av vägen, när älskling kom upp mot stugan så råkade han gå ut där det inte var kört med skotrarna förut så han sjönk ner till halva låren. När vi kom in i stugan var det 0grader och väldigt rått inne så vi försökte tända en eld i vedspisen men det rykte in så vi var tvungna att öppna alla fönster för det gick inte att vara inne för det stack i ögonen, killarna gick tillbaka och hämtade sista grejerna i bilen medan Sandra och jag plockade upp inne i stugan och försökte få upp värmen igen, när killarna kom tillbaka så startade dom en gasolfläkt som blev Sandras och min plats den dagen, där var det verkligen varmt medan vi satt med filtar och jackorna på oss.
Dagen gick, vi gjorde mat, killarna tog ut skotrarna och åkte en sväng. Dom skulle försöka göra en vändplats för skotrarna eftersom dom var tvungna att "handvända" dom annars, men det gick väl lite sisådär, älskling satte fast skotern så hela bakdelen försvann, jag och Sandra satt inomhus och började fundera vart killarna tagit vägen, Sandra kollade ut och såg att ena skotern var där ute så vi gick ut och kollade efter killarna men såg dom inte, självklart så blev gasolfläkten lila just då så vi försökte dra ner det lite grann men eftersom vi inte visste hur man gjorde så dog gasolen medan fläkten blåste kallt och vi blev nervösa men efter ca 10 min kom killarna tillbaka på den andra skotern, då hade dom varit upp till bilen och kollat efter någonting så Putte sprang in och fixade fläkten.
Sen satte dom igång elverket så vi kunde få lyse m.m och el till datorn som vi hade med, med musik.
Sen började killarna att försöka få upp skotern, som satt fast, igen men det gick sisådär, Sandra och jag stod och skrattade åt killarna. Bilder finns på bilddagboken: http://bilddagboken.se/p/frontpage.html#0.
När dom väl fick upp den så gick vi in och åt mat och spelade yatzy och killarna drack alkohol medan Sandra och jag drack dricka.
På lördagen när vi vaknade så åt vi en lätt frukost för att sedan hugga lite ved, jag var fakiskt duktig och högg en hel korg medan dom andra satt och kollade på ;) sen åkte vi till en sjö i närheten och där var det ett vindskydd som vi grillade korv vid och satt och snackade massa.
När vi kom dit så sa Putte att det finns varg där så jag satt och försökte kolla efter varg, dum som jag är men men.. ;) sen började det snöa så då åkte vi till stugan igen, älskling och jag bestämde oss för att kolla var man kom om man fortsatte rakt på vägen istället för att svänga vänster ner till stugan så vi följde med till stugan för att hämta glasögon så älskling kunde se något eftersom det snöade. Sen tog vi en skoter och åkte igen, sen hittade vi en väg in till höger, som Putte sa, som skulle leda till en annan sjö, vi svängde in men såg att det inte var plogat så vi hoppade av och skulle vända skotern igen, då hade älskling dödmansgreppet runt handleden och hoppade bara av så då dog skotern, vi vände skotern men när vi skulle starta skotern igen så ville den inte gå igång så det var bara att knalla tillbaka till stugan, jag frös som en tok om mina fötter i början, efter ca 1/3 av vägen så såg vi en skogsmaskin stod i skogen så vi gick och kikade på den, älskling hoppades på att nycklarna skulle ligga där så vi kunde dra loss bilen och starta skotern igen men det var inga nycklar där så vi fortsatte gå igen och började diskutera vad vi skulle göra om vi såg vargarna, älskling sa att han skulle försöka få ledarhonan att gå fot, det lät så kul när han beskrev det: FOT, FOT SA JAG! Hehe. När vi kom tillbaka till stugan så var vi dyblöta så det var bara att byta vantar (men jag frös absolut inte om fötterna, det kändes som det brann i skorna9. Putte och Sandra spelade yatzy när vi kom tillbaka, älskling och jag hämtade nycklarna till bilen och den andra skotern så vi åkte upp till bilen och hämtade startkablar för att sedan åka till skotern som vi gått ifrån, när vi kom dit och älskling skulle kolla vart batteriet satt på den skotern vi åkt dit på, för andra gången, så hittade han inget batteri, jag kikade under sadeln men hittade inget där heller, då sa älskling: bara för det så går väl skotern igång nu, vilket den också gjorde så det var bara att ändra den andra skotern och åka tillbaka till stugan, sen åt vi mat och spelade yatzy igen, funderade på att basta men hoppade det, fortsatte att spela yatzy sen gick vi och la oss. Sen på söndagen så käkade Putte, Sandra och jag frukost sen spelade vi yatzy, sen när vi var på väg ut och skulle fylla lådan och korgarna med ved så kom älskling ner, då hade han vaknat. Jag och Putte gick och högg ved sen tog killarna skotern (eftersom den älskling och jag hade haft problem med kvällen innan, inte ville hoppa igång) och åkte och skulle kolla om dom kunde gräva loss bilen och lägga granris under medan Sandra och jag städade stugan, när killarna kom tillbaka så hade dom haft sån tur att det åkte en kille förbi med sin bil (som bara skulle rasta hundarna längre upp på vägen) så han hjälpte dom att få loss bilen, annars hade vi fått vänta till efter kl 18 för att få hjälp att få loss bilen. Så killarna började ta väskorna och körde tillbaka till bilen. När allting var klart inne i stugan återstod det bara att ställa in skotrarna igen men eftersom ena inte gick igång så blev det lite extra krångel men vi fick in den andra skotern i ladan iaf medan den andra fick stå ute sen gick jag och älskling i förväg till bilen medan Putte bara skulle låsa ladan och bommen men det tog så lång tid så vi började fundera vart dom tagit vägen men när dom kom så hade dom inte fått igen låset på bommen så det hade tagit lite extra tid sen bar det av hem, stannade på Willys och handlade sen hem.
Då blev det duscha i massor eftersom det inte fanns rinnande vatten i stugan sen bara ligga på soffan och kolla på "I taket lyser stjärnorna" sen blev det sängen efter jag lagt in bilderna på bilddagboken.
Det var en väldigt trevlig helg i Riddarhyttan! Lugn och ro eftersom det knappt fanns någon mottagning där ute mer än fläckvis.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0